2017. sze 07.

Mit tennél, ha egy nap elveszítenéd a másik feledet?

írta: tees06
Mit tennél, ha egy nap elveszítenéd a másik feledet?

Cím: I was here

Szerző: Gayle Forman

Kiadó: Simon & Schuster

Oldalszám: 288 oldal

Kiadás éve: 2015

Gayle Formant leginkább a Ha maradnék és a Hová tűntél? c. regényei után ismerhetjük, de a szerzőnek már több nagyszerű kötete is megjelent. Fő közönsége a fiatalabb korosztály, és az Itt voltam c. regényében is ők kerülnek a középpontba. Kíváncsian vettem a kezembe, amelyet ez úttal eredeti nyelven élveztem.

Codyt óriási megrázkódtatás éri, amikor a legjobb barátnője, Meg öngyilkosságot követ el egy motelszobában. Mindent megosztott Meggel, és Meg is vele – hogy tehetett ilyet minden előzetes figyelmeztetés nélkül? Amikor Cody elutazik az egyetemi városba, ahol Meg tanult és szobát bérelt, és összeszedi a holmiját, rájön, mennyi minden titokban maradt előtte. Beszűkült kisvárosi életébe zárkózva alig tudott valamit Meg lakótársairól, ahogy a színpadon vadnak és lehengerlőnek tűnő, de közben fájdalmas titkokat őrző rockgitárosról, Ben McCallisterről sem. Sejtelme sem volt a jelszóval védett mappáról Meg laptopján, de miután váratlanul sikerül megnyitnia, lassan mindent kétségbe von, amit korábban a legjobb barátnőjéről tudott.

friendships.jpg

Kétségtelen, hogy elgondolkodtató regény volt az Itt voltam, de abban is biztos vagyok, hogy a Ha maradnék c. kötet sokkal meghatározóbb olvasmány volt számomra. Még mindig emlékszem arra, hogy mennyire elgondolkodtatott Mia története, sőt még a filmet is megnéztem. Az Itt voltam nem volt rám ilyen hatással, bár Meg és Cody története is érzelmes, de mégsem érintett meg úgy, mint vártam volna. Azonban lássuk bővebben, mert nem egy rossz történetről van szó.

Alapvetően szerettem a regényt, sőt különösen tetszett benne, hogy a szerző egy elég kemény és nehéz témát boncolgat benne. A fiatalkori öngyilkosság egy olyan probléma, amiről beszélni kell, és nem pedig elhallgatni, sajnálkozni rajta. Éppen ezért bátran a középiskolások kezébe is adnám ezt a kötetet, sőt szerintem irodalom órán is beszélgethetnének a regényről. Az ilyen aktuális olvasmányoknak lenne értelme, hiszen ez az, ami jelenleg foglalkoztatja és leginkább érinti a tanulókat. Mindent összevetve nagyon is aktuális kérdést mutat be számunkra, és különösen tetszett, hogy nagyon mélyen. Olvasmányos a szerző stílusa, így könnyedén olvassuk a téma komolysága ellenére is.

dsc_3049_i_was_here.jpg

Az öngyilkosság bemutatása mellett pedig külön öröm az is, hogy foglalkozik a szerző ennek hatásaival is. A gyász, a feldolgozás szintén központi téma. Cody, Meg családja és barátai értetlenül állnak a történtek előtt, és ez kérdéseket vet fel bennük és az olvasóban. Számomra is az egyik legnagyobb kérdés az volt, hogy mégis miért tette? Hiszen a visszaemlékezésekből Meg egy fantasztikus személynek tűnt, aki szerette az életét, a családját és a barátait. Mégis mindent hátrahagyott és eldobott. Miért? És ez lesz az, ami Codyt is foglalkoztatja, és amiért elkezd nyomozni Meg után. Ez az, ami a központi szál lesz a regényben, hiszen Cody hamarosan olyan dolgokat tud meg Megről, amelyek alapvetően megváltoztatják a képet arról a Megről, akit ő ismert. Egy negatívum ezzel kapcsolatban, hogy szívesen olvastam volna több anekdotát is Meggel kapcsolatban. Hiányoltam, hogy keveset tudtunk meg róla, és bár megértjük, hogy színes egyéniség volt, de mégsem ismerjük meg igazán. Jó lett volna, hogyha több sztori is előtérbe kerül a gyerekkorukról, vagy a későbbi éveikből.

Mindezek mellett kezdetben zavart, hogy Cody mindenáron meg akarja tudni, hogy miért ölte meg magát Meg. Pontosabban nem ez zavart, hanem sokkal inkább az, hogy bűnbakokat keresett, és másokat szeretett volna hibáztatni, mondván hogy ők lehettek a hibásak. Kezdetben zavart, de aztán rájöttem, hogy ez egy teljesen normális viselkedés. Ha nem értünk valamit, akkor meg akarjuk tudni a miértet, és ez itt jelentős hangsúlyt kapott. Számomra az öngyilkossággal kapcsolatos tények életszerűek voltak, mert bár nincs ilyen tapasztalatom, de így tudom elképzelni. Ha valaki váratlanul véget vet az életének, akkor hasonló folyamatok mehetnek végbe a hozzátartozókban.

larget-720x320.png

Örültem annak is, hogy nemcsak az öngyilkosság került előtérbe, de voltak mellékszálak is a történetben. Az anya – lánya kapcsolat kellemes meglepetés volt nekem, és különösen tetszett a regény befejezése. Egyáltalán nem számítottam ilyen végre, és éppen ezért óriási fordulatnak is éreztem. Továbbá a regény vége megdöbbentő volt számomra, hiszen minden kiderült. Minden vessző a helyére került, és végül mindent megértettünk. Számomra azonban furcsa volt, hogyha mindent tudott a család, akkor miért titkolták el a Cody elől is. Ő volt a legjobb barátnője Megnek, sőt az egész gyerekkorukat együtt töltötték. Természetes lett volna, hogy elárulják a titkokat, és ezzel elősegítik az ő feldolgozását, mert leginkább erről szólt ez a kötet. Hogyan tudunk feldolgozni egy nem várt tragédiát? Nehéz kérdés, és kissé hasonlít a Ha maradnék c. kötet központi kérdéséhez is: Mit tennél, ha egy nap elveszítenél mindent? És pont ez az, amit Cody is átélt, hiszen Meg az egyik fele volt, amit/akit most elveszített.

Ezek mind azt példázzák, hogy egyáltalán nem könnyű kérdéseket feszeget a szerző, de én bátran ajánlom mindenkinek. Bár említettem, hogy középiskolásoknak mindenképpen olvasniuk kellene, de szerintem felnőtteknek is érdekes olvasmány lehet. A történetvezetés nem sok meglepetést tartogat, de valójában kemény mondanivalók rejtőznek mögötte.

Szólj hozzá

Könyv Gayle Forman Ha maradnék Itt voltam Hová tűntél?