2013. aug 30.

Szeretet és szorgalom nélkül nem megy

írta: tees06
Szeretet és szorgalom nélkül nem megy

„A diploma megszerzésében a sikeres nyelvvizsga az egyik legnehezebb feladat” – állítják azok, akik még nem kaphatták meg diplomájukat, bár a záróvizsgájukon már túl vannak. Mindenki tudja, hogy a nyelvtanulás hosszadalmas és nehéz folyamat, de ha folyton csak ellenérveket gyártunk, akkor még nehezebb dolgunk van.  

Évről évre egyre nagyobb gondot jelent az, hogy számos diploma porosodik a felsőoktatási intézményekben, mert a volt hallgatók még nem szerezték meg nyelvvizsgájukat. Országos átlagban a végzettek 30%-a nem jut okleveléhez időben, de van olyan intézmény, ahol ez az arány eléri az 50%-ot is. A diploma feltételéül a nyelvvizsgát azért vezették be, mert a szakemberek szerint egy értelmiségi embernek igen is tudnia kell beszélni legalább egy idegen nyelven. A nyelvtanulás azonban nemcsak a diploma miatt fontos, hanem számos oka van. Például egyre több pozícióban naponta szükséges használni egy adott idegen nyelvet, de sokszor külföldön is csak angolul értenek meg minket.

Azonban mégis azt látni manapság, hogy egyre többen támadják a nyelvvizsga szükségességét a diploma megszerzése esetén. Nem tagadom, hogy néhány képzés esetén én magam sem értem a meglétét, mert számos olyan szak van, ahol nem fogják használni a nyelvet és igen is vannak olyan személyek, akik egyszerűen nem képesek komolyabb szinten nyelvet tanulni. Egy középfokú nyelvvizsga pedig már nem gyerekjáték. Sokan azonban csak kifogásokat keresnek és védekeznek azzal, hogy nem képesek nyelvet tanulni. Hivatkoznak arra, hogy nincsen nyelvérzékük, szókincsük vagy egyszerűen nem értik a nyelvtant. Ezek azonban mind fejleszthetőek és tanulhatóak, de senki se higgye azt, hogy fel tud készülni a nyelvvizsgára néhány hónappal a diploma előtt, ha nem kezdte el idejében a tanulást. A nyelvtanulás időszaka pedig éveket is igénybe vehet, bár ez egyénektől függ.

A nyelvérzékkel kapcsolatban fontosnak tartom megemlíteni azt, hogy nem azt jelenti, ki képes megtanulni egy nyelvet, hanem hogy milyen ütemben képes megtanulni. Általánosságban elmondató róla, hogy önálló, kognitív képességek összessége, az intelligenciától független, nem fejleszthető készség, illetve nincsen bizonyíték arra, hogy állandó lenne.  Így tehát hibás az az ellenérv, hogy valaki azért nem képes megtanulni egy nyelvet, mert nincsen nyelvérzéke, hiszen nyelvtanulásra bárki képes, csak megfelelő türelem és munka kell hozzá.  Én úgy tartom, hogy a nyelvtanulás esetén mindennél fontosabb az, hogy megszeressük az adott nyelvet. Ha valamit jól akarunk megtanulni, akkor nem foghatjuk fel úgy, hogy „csak muszájból” csináljuk. Szerintem ugyanis a nyelvtanulás egyik igazi ellensége a monotonitás. Ha a tanulás során nincsen semmilyen motiváló tényező, ha folyton csak az unalmas órákon ülnek és írnak a hallgatók, akkor megunják az adott idegen nyelvet is. Nem fogják szeretni. Sokkal fontosabb a nyelvtanulásban a változatosság megteremtése és az, hogy valójában megismerjék a nyelvet, valamint annak kultúráját. Erre adnak tökéletes lehetőséget a külföldi tanulmányutak, de mivel nem mindenkinek van erre lehetősége, ezért én jó ötletnek tartom az idegen nyelven való filmnézést vagy olvasást is. Az előbbit hasznosabbnak gondolom, mert egyszerre fejleszti a különböző készségeket: hallás, kiejtés, megértés és nyelvtan.

Úgy hiszem, és a környezetemben észlelt dolgok is megerősítik, hogy a nyelvvizsgához nincs szükség éveken át magántanárnál tanulni. Éppen elég az, hogyha valaki az iskolában, vagy egy tanfolyamon megtanulja a nyelv alapjait. A nyelvtanulás másik legnagyobb ellensége maga a diák, hiszen felkészülni már önmaguktól is tudunk, ha akarunk. Ha megvannak a megfelelő alapok, akkor már egyedül is tudjuk fejleszteni. Azt azonban senki se várja el, hogy egyik reggel felébred, és anyanyelvi szinten beszél németül, oroszul vagy spanyolul. A nyelvtanulás hosszú folyamat és nem várhatjuk, hogy egyszer csak „a sült galamb a szánkba repül.” Végezetül csak annyit jegyeznék meg, hogyha valaki szorgalmas, ha nagyon akar, akkor bármit elérhet, de ha nem akar megtanulni egy nyelvet, csak túlesni az órán, akkor mindegy, ki tanítja és milyen módszerrel, mert nem lesz eredményes.

Szólj hozzá

nyelvtanulás diploma nyelvvizsga szorgalomm