2014. jún 17.

A pénz megszünteti a hagyományos könyveket

írta: tees06
A pénz megszünteti a hagyományos könyveket

Az elmúlt évtizedekhez képest most vagyunk legközelebb Gutenberg galaxisának a végéhez. Egy angol felmérés alapján folyamatosan csökkenek a hagyományos könyvek eladásának száma, de mindezek mellett folyamatosan nő az igény az e-könyvekre. Ennek pedig legfőbb oka a pénz. És hogy miért is? A következőekben megtudhatjuk.

Számos érv szól a könyvek mellett, hiszen egy ebook vagy tablet soha sem fogja helyettesíteni az igazi könyveket, mivel elektronikusak. A legtöbben bátran állítják, hogy ők bizony soha sem fogják lecserélni a könyveiket ezekre az eszközökre, azonban valahogyan mégis nő a számuk.

Személy szerint én is így gondolkodtam addig, amíg ki nem próbáltam. Az e-könyvekben ugyanis nagy jövő van.  Már nem tudom pontosan, hogy mit olvastam először a táblagépemen, azonban mai napig szívesebben olvasok rajta. Körülbelül november környékén kezdtem el használni, és azóta már minimum 20 könyvet olvastam rajta. Mindezek mellett pedig egyre kevesebb hagyományos alapú könyvet olvasok.

DSC_0122.JPG

Az e-könyvnek számos előnye van. Én leginkább azt szerettem meg benne, hogy kényelmesen és egyszerűen használható bárhol és bármikor. Személy szerint táblagépet használok, és ezeknél az eszközöknél az akkumulátor ideje változó, de egy jobb géppel akár 2-3 napot is ki lehet húzni. Egy e-book olvasóval pedig akár egy hetet is, vagy még többet is, hogyha az ember egy drágábbat vásárol. Ha fekszem az ágyon, akkor nem fárad el a kezem tartva a tabletet, de sokszor előfordult velem ez, amikor egy 400-500 oldalas könyvet olvastam. Néhányan hajlamosak összehajtani a könyvet olvasás közben, de ha keménytáblás könyvről van szó, akkor ez lehetetlen. Természetesen egy e-book olvasót sem tud összehajtani az ember, de még akkor is sokkal könnyebb. Akár egy kézben is tartható, háton vagy hason fekve is kényelmesen olvasható, sőt még ülve is. Bár mindezek igazak a könyvekre is, így ezek eléggé gyenge érvek.

Mindezek mellett szinte biztosra állítható az, hogy a legtöbben megszeretik az e-könyveket. Minden korosztály könnyen megtanulja használni, és akár egy egész könyvtárat is magunknál tarthatunk. Azt tudunk olvasni, amihez éppen kedvünk van. Ezt a hagyományos könyvekkel nem tudjuk megtenni, hiszen senki sem hord magánál egy plusz bőröndöt csak a könyveknek, mivel nem tudhatja, hogy éppen mihez lesz kedve. Az e-book olvasó pedig még kevesebb helyet foglal, mint egy könyv, sőt általában könnyebbek is.

Számomra egy nagy probléma az volt, hogy nem tudtam olvasni akkor, amikor sötétedés után utaztam haza és természetesen a villanyt is lekapcsolták a buszon. Miért is égne? Azonban ez már nem jelent problémát a képernyő világításának köszönhetően, és azt a tényt is cáfolnám, hogy elfárad az ember szeme, vagy hogy vakít. Soha sem tapasztaltam ilyet, sőt a legtöbb e-book olvasó ma már olyan hogy még a nap sem tükröződik a képernyőjén. Korábban ez probléma volt, de mára ezt is megoldották.

Untitled-1.jpg

És miért tartom úgy, hogy a pénz okozza leginkább a terjedését? Átlagosan egy könyv ára 3000 - 4000 Ft között változik, ha pedig ezt beszorozzuk a 20 db könyvvel, akkor 60000 és 80000 Ft-os összeg jön ki. Na már most ez elég sok és egyre kevesebben vagyunk, aki ennyit tudna költeni csak könyvekre hosszú távon. Ebből az összegből vagy akár a feléből is vásárolhat az ember egy táblagépet vagy e-book-ot, és utána már csak használnia kell. Na de honnan lesz könyv? – vetődik fel a kérdés. E-book esetén sokszor vannak ingyenes hozzáférések, de mindezek mellett az internetről könnyen és gyorsan letölthetünk könyveket. Persze a legfrissebbek ritkán érhetőek el ingyenesen, de ha várunk előbb-utóbb azok is meg lesznek.  Mindezek mellett pedig akár vásárolhatunk is jóval olcsóbban e-könyveket, mivel azoknak az árában nincsenek olyan költségek, mint például nyomtatás vagy papír. A tördelést sem kell külön megcsinálnia a kiadónak, mivel a nyomtatni kívánt könyv dokumentumát ugyanúgy fel lehet használni e-könyvként is.

Valójában én már megszerettem a táblagépemet és az azon való olvasást. Nem egyszer jártam úgy, hogy hagyományos könyvet olvasva próbáltam úgy lapozni öntudatlanul, hogy az ujjamat csúsztattam a lapokon, mire beugrott, hogy: „Ja, ez nem is az.” Azonban továbbra is tény az, hogy az e-könyvek csak virtuálisak. Az emberben megvan az az ösztön, hogy nézegeti a könyves szekrényét otthon és minden egyes könyvhöz egy emlék társul. Melyik könyvet honnan kaptunk, miért vettünk meg vagy éppen hol olvastuk. Csalódás volt vagy meglepetés? Ezt egy e-könyv nem tudja ilyen mértékben megőrizni, hiába próbálkoznak olyanokkal, hogy illatos patron meg hasonlóak, akkor sem lesz igazi gyűjtemény. A laptopon tárolt gyűjtemény pedig nem tudja azt az örömöt szerezni, mint egy igazi könyves szekrény.

Szólj hozzá