2015. nov 23.

Az Útvesztő csak a kezdet volt

írta: tees06
Az Útvesztő csak a kezdet volt

Cím: Tűzpróba

Szerző: James Dashner

Fordító: Havadi Krisztina

Kiadó: CARTAPHILUS Kiadó Kft.

Oldalszám: 414

Kiadás éve: 2014

James Dashner Útvesztő trilógiájának az olvasását már a tavasszal elkezdtem, de mostanáig nem folytattam. Az első részt nem éreztem olyan erősnek, mint amilyennek vártam, de most mégis továbbolvastam a sorozatot. A Tűzpróba pedig beteljesítette elvárásaimat, amelyre az előző kötetnél is számítottam.

az-utveszto-tuzproba-szinkronizalt-elozetes.jpg

Thomas és barátai megmentőiknél töltik az éjszakát. Miután vacsoráztak és lefürödtek, mindenki elvonul aludni. A fiúk egy szobába, illetve egy másikba Teresa. Azonban másnap reggel, amikor felébred a csapat, bezárva találják magukat. Thomas sehogy sem képes telepatikus úton kapcsolatba lépni Teresa-val, és emiatt rosszat sejt, majd pedig hamarosan megtalálják holtan a megmentőiket. Mindezek tetőzésére váratlanul feltűnik egy patkányképű teljesen fehérbe öltözött férfi. Közli velük, hogy pár órán belül elkezdődik a második Próba, amely végén gyógymódot kapnak mindazok, akik eljutnak a menedékbe. A patkányképű idegen ugyanis elárulja azt is, hogy mindannyian már megfertőződtek a Kitörés nevű betegséggel. Nincsen más dolguk tehát, csak eljutni a menedékbe, de addig is sok akadályban lesz részük. Nem tudják, hol vannak, csak azt, hogy északnak kell menniük, és hogyha tehetik, kerüljék el a várost, mert az tele van megfertőzött Kergékkel, akik eléggé kiszámíthatatlanok a betegség miatt.     

Ez a kötet egyszerűen megragadott. Az első kötetnél nem éreztem azt az olvasmányosságot és izgalmat, amit most. A történet csak pörgött, alig tudtam letenni a könyvet.  Néhány nap alatt elolvastam annak ellenére, hogy nem túl sok időm van mostanában, de ez nem érdekelt, mert egy igazán mozgalmas történetvezetésről volt szó. Kicsit hátborzongató és ijesztő, de valahogyan most ez kellett nekem. Mindezek mellett pedig drámai szál sem maradt ki a regényből.

covers_315136.jpg

Bevallom, az első kötet esetén kicsit semlegesek voltak számomra a szereplők, de most nagyon megkedveltem egy – két karaktert. Leginkább Thomas és Minho karaktere került hozzám közel, de nagyon megkedvelt az új lányt, Brendát is. Ő egy igazi belevaló csaj, aki remélem még a következő kötetben is fontos szereplő lesz. Azonban mindezek mellett a drámai szálat is meg kell említenem. Nekem valahogyan már az első részben sem volt szimpatikus Teresa, de most egyáltalán nem kedveltem. Éreztem, hogy valami nem stimmel vele, és bár a történet végén mindenre magyarázatot kaptunk, de én nem hiszek benne. Úgy vélem, hogy még lesz ennek következménye, és ahogyan az előző résznél is írtam, hogy a rejtélyek viszik előrébb a cselekvést, úgy ez, most itt is igaz. Teresa személye körüli rejtély továbbra is fenn maradt, és most is meghatározó volt. Ez pedig nagymértékben meghatározta a történések kimenetelét, hiszen a fiúk csapatának mindvégig célja volt megtalálni és megmenteni őt. Valamiért ugyanis azt hitték, hogy a lány veszélyben van. Talán tévedtek, talán nem. Ez majd a következő kötetben kiderül.

Szeretném még ezzel kapcsolatban kiemelni Thomas és Teresa kapcsolatát is. Valahogy azt az érzést keltette benne az egész, hogy vannak dolgok, amelyeknek meg kell történniük, és valahogyan nem tudjuk elkerülni őket. Nem tudjuk megakadályozni, illetve kikerülni azt, hogy megtörténjenek, és ha fáj is, de el kell fogadni, majd elengedni. Thomas kissé csalódott a lányban, és bőven megvolt rá az oka, de lehet, hogy ez csak jó hatással lesz a kapcsolatukra, megerősíti azt, vagy pedig elindít egy hosszabb folyamatot. Én az utóbbiban hiszek.

Nem szokásom, bár most a szereplők mellett meg kell említenem a helyszínt is. Gondolkodtam azon, hogy vajon miért ezt a címet viseli a regény, de ahogy elkezdtem olvasni szinte azonnal rájöttem. Magát a helyszínt jelölte, amit a szerző nagyon jól kitalált. Ahogyan a borítón is áll, az Útvesztő csak a kezdet volt, és mennyire igaz ez. Ez a helyszín sokkal részletesebb volt annak ellenére, hogy jóval nagyobb területet zárt le. Mindezek mellett pedig számos cselekmény sötétben játszódik, de mégis egyfajta változatosságot és színességet éreztem bennük. A történet és ez a helyszín együttesen ragadta meg a figyelmemet. Hamarosan pedig folytatom a harmadik kötetet is, vagyis kezdetét veszi a harmadik Próba is.

Szólj hozzá

Könyv James Dashner Tűzpróba