2016. okt 01.

A lázadó – Folytatódik a Divergent trilógia

írta: tees06
A lázadó – Folytatódik a Divergent trilógia

Cím: A lázadó

Szerző: Veronica Roth

Fordító: Logos

Kiadó: Ciceró Könyvstúdió Kft.

Oldalszám: 440 oldal

Kiadás éve: 2015

Veronica Roth az egyik legfiatalabb szerző, akitől az elmúlt időszakban olvastam. A beavatott c. regénye hozta meg számára az áttörést, majd a megfilmesítéseknek köszönhetően sokkal népszerűbbé vált, mint korábban. Az írónő fiatal kora ellenére pedig úgy ír, mintha már évtizedek óta gyakorlott és többszörös bestseller szerző lenne. Kötetei olvastatják magukat, amelyeket nem könnyű letenni, hogyha az olvasó kezébe veszi.

divergentwallpaperdivergent311037831280800.jpg

A lázadó a Divergent sorozat második része, amely lényegében ott folytatódik, ahol az első kötet befejeződött. A korábban jól működő rendszer ugyanis fokozatosan darabokra hullik, és egy óriási viszály kezdődik a Bátrak és Műveltek csoportjai között. Trisnek pedig hamarosan választania kell, és el kell fogadnia, hogy minden egyes döntésének, tettének következménye van a jelenére nézve. A fiatal lánynak pedig szembe kell néznie azzal a ténnyel is, hogy mit jelent Elfajzottnak lenni egy olyan világban, ahol üldözik őket.

A sorozat első része nagy kedvencem volt, és bár tavaly nyáron olvastam, de még most is emlékszem, hogy mennyire megtetszett a történet és az írónő stílusa. Akkor azt írtam, hogy magával ragadja az olvasót, és szinte csak pozitívumokról tudtam beszámolni. Hittem, hogy egy ilyen világban kiaknázhatatlan lehetőség van, mert annyira sokszínű. A beavatott c. regény nekem nagy kedvencem lett, de most A lázadó kevésbé tetszett. Kissé úgy érzem, hogy egyhangú lett, amely nem mindig nyerte el a tetszésemet.

5_3.jpg

Egyetlen problémám a kötettel az volt, hogy túlzásnak éreztem a sok harcot és menekülést. Természetesen egy olyan világba kerültünk, ahol ez elkerülhetetlen lett, de nekem már túl sok volt. Folyamatosan menekült Tris a társaival, és folyamatosan változtak mellette az emberek. Ez állt a középpontban, de nekem hitetlenné vált az által, hogy mindig megmenekült az ellenség elől, mert valójában nem létezett számára olyan, hogy biztonságos hely. Nem igazán tetszett benne az, hogy túl gyorsan haladtak emiatt, és időnként nekem nehéz volt követni a különféle események láncolatát. Bár izgalmas és eseménydús a történet, de néha már túlzásnak éreztem. Mindezek mellett nagyon tetszett a regény felépítése, és ahogyan kibontakozott a cselekmény. Változatos volt, de nekem kicsit túlságosan is gyorsan váltakoztak az események.

A másik oldalról szemlélve azonban ennek megvolt az előnye is. Így ugyanis minden csoport életébe bepillantást nyerhettünk, és jobban megismerhettük a szokásaikat, gondolkodásukat. Ez nekem színesítette a regényt, és ezeket a részeket sokkal szívesebben olvastam. Szeretem ezt a világot, amit teremtett a szerző, mert nagyon sokszínű és még temérdek rejtély van, amit felfedezhetünk. Veronica Roth stílusa most is magával ragadja az olvasót, és ugyanannyira olvastatja magát a regény, mint az első kötet esetén. Hihetetlen számomra, hogy ennyire fiatalon, mennyire ki tudja már bontakoztatni a benne lévő tehetségét.

lazado_5.jpg

A főbb karakterek most is részletesen kidolgozottak, de számomra nagyon logikátlan volt az, hogy Tobias és Tris semmit nem volt képes megbeszélni. A történet egyik fontos eleme ugyanis a kettejük szerelme, de milyen szerelem az, ahol a két fél nem bízik egymásban? Folyamatosan titkaik vannak egymás előtt, és ez ellentmond annak, hogy mennyire szeretik egymást. Ellentmond annak a ténynek is, hogy meghalnának egymásért, hiszen egyikőjük sem bízik annyira a másikban, hogy elmondja a véleményét, szándékát. Ezenkívül azonban nagyon sok szereplő megjelenik, és némelyikük nagy meglepetéssel szolgálnak. Több titokra is fény derül, és ezek szintén izgalmasabbá teszik a történetet. Kissé bonyolultabbá is válnak az események, de nekem külön tetszettek az így megjelent cselekményszálak.

Valójában ez is tinédzsereknek szóló történet, mert bár komolyodnak a történések, de mégis inkább ők a megcélzott közönség. Szerintem tökéletes olvasmány számukra, és a hatalomért folyó harc továbbra is fontos motívum, amely elgondolkodtató lehet minden korosztály számára. A regény könnyed stílusa miatt azonban bátran ajánlom mindenkinek. Annak ellenére, hogy több negatívumot érzékeltem ebben a kötetben, mint a korábbi esetén, mégis élvezetes olvasmánynak tartom. Továbbá megértettem azt is, hogy a megfilmesítésen miért háborogtak a rajongók, mert a regény után olvasva nekem sem tetszik a temérdek változtatás, amelyek ráadásul feleslegesek voltak. Valamiért nem nyerik el az én tetszésemet a filmváltozatok. A regényt azonban bátran ajánlom mindenkinek.

A sorozat megjelent részei: 

  • Veronica Roth: Négyes
  • Veronica Roth: A beavatott
  • Veronica Roth: A lázadó
  • Veronica Roth: A hűséges
Szólj hozzá

disztópia James Dashner Suzanne Collins Veronica Roth A lázadó A beavatott