2016. nov 15.

Tündérmese Adele-ről

írta: tees06
Tündérmese Adele-ről

Cím: Adele - életrajz

Szerző: Marc Shapiro

Fordító: Popovics Ferenc, Aranyi Gábor

Kiadó: Studium Plusz

Oldalszám: 348 oldal

Kiadás éve: 2013

Marc Shapiro kevésbé ismert szerző, de sokkal inkább népszerű könyvének alanya, Adele, aki az elmúlt 10 év alatt az egyik legismertebb énekesnő lett a világban. Adele kezdetben csak hazáját, az Egyesült Királyságot, majd hihetetlenül gyorsan az egész világot meghódította. Ez a regény pedig ezt az utat mutatja be, hogy hogyan vált egy mindössze 18 éves lány világhírű énekesnővé, akit sokan már most dívaként emlegetnek. Adele hosszú utat tett meg, és kétségtelen, hogy ez az út egyáltalán nem volt akadálymentes. A regény részletesen ismerteti, hogy honnan és milyen körülmények közül indult az énekesnő, és hogy később hová érkezett. Számomra a kötet egy hullámvasút volt, amely időnként letehetetlen olvasmány volt, máskor viszont túlságosan száraz és különféle adatokkal telített.
adele4.jpg

Szeretném leszögezni, hogy nem vagyok Adele rajongó, és semmit sem tudtam az énekesnőről az olvasás előtt. Néhány számát ismertem, de sokáig abban a hitben voltam, hogy már jóval harminc felett jár, amikor megtudtam, hogy valójában még csak a húszas évei közepén. Nem vagyok jártas a zenei világban, de időnként szeretek zenét hallgatni, és Adele dalaival kapcsolatban úgy érzem, hogy erőteljes benne az érzelemkifejezés. Hatásosan átadja azt az érzést, ami éppen, az adott pillanatba benne munkálkodik, és ez keltette fel az érdeklődésemet. Amikor kézhez vettem a róla szóló könyvet, akkor gyorsan döntöttem, mert kevés az olyan érdekes személyiség, mint Adele.

A regény nagyon sok meglepetést tartogatott számomra, amely leginkább azért volt, mert semmit nem tudtam az énekesnőről. Ez valójában egy nem hivatalos életrajz, ugyanis a szerző különféle nyilatkozatok, hírek és interjúk szövegeiből állította össze. Éppen emiatt volt az, hogy nekem tudatlanként szinte minden újdonságként hatott, és egy nagyon érdekes olvasmánynak tartom, de a fanatikus rajongókkal már minden bizonnyal nem ez a helyzet. Ők nagy valószínűséggel már tudtak azokról az eseményekről, tényekről, amelyek számomra érdekesnek tűntek.

Mindezek mellett időnként úgy éreztem, hogy túlzásba esett a szerző, és inkább fanatikusoknak való ez a regény. Annyira sok információt osztott meg bizonyos dalokkal kapcsolatban, amelyek számomra csak száraz adatok voltak. Nem érdekelt, hogy hogyan növekedett egy – egy dal iránti pontos kereslet, mert bőven megértettem az alapján is, hogy az emberek gyorsan megszerették a különleges hangja és színpadi jelenléte miatt. Nem kellett a több oldalas száraz statisztika, amely nekem vontatott volt, de nagyon örültem annak, hogy ezek ritkák voltak, és nem túl hosszasan fejtette ki a szerző. Ezzel szemben nagyon érdekesnek találtam a különféle információkat a dalok, az albumok születési körülményeiről, hogy mi vezette Adelet egy – egy dal megírásához. A szerző valójában nagyon jól felépítette a regényt, amely nem teljes mértékben volt kronologikus.
28234-adele.jpg

Valójában az egész regénnyel kapcsolatban az az érzésem volt, hogy ez egy tündérmese. A szegény, de iszonyatosan tehetséges lányt egy véletlenek köszönhetően az interneten felfedezik, és hamarosan világhírűvé válik. Ha nem magam olvastam volna, akkor talán el se hinném, mert ilyen nem sok van, de éppen ettől érdekes Adele története. Mindezek mellett nagy erőssége a kötetnek, hogy nagyon személyes a hangvétele, és olvasóként is könnyen átérezhetjük Adele helyzetét. Megértjük, hogy miért volt bizonytalan önmagával, a karrierjével kapcsolatban, vagy hogy miért félt elhinni ezt az egész felhajtást maga körül, ami hirtelen, egyik pillanatról a másikra történt. Marc Shapiro részletesen számol be minden fontos eseményről, és érezni az egész könyvön, hogy óriási kutatómunka áll mögötte.

Ez a könyv nemcsak tartalmilag igényes, hanem a külsejét tekintve is. Nem ismerem az eredeti borítót, de a magyar változat nekem nagyon tetszik. A keményfedeles könyv minden egyes oldalán érezni, hogy minőségi munka, és ez a példány nem fog darabokra hullani egyszeri olvasást követően. Mindezek mellett meg kell említenem azt is, hogy egyetlen egy dolgot tartottam hitetlennek a kötettel kapcsolatban. Az pedig nem más, mint Adele életkora, hiszen a regény címében az áll, hogy életrajz, de az énekesnő még a 30-at sem töltötte be, és nem tartom reálisnak, hogy életrajzként definiálnak valamit, hiszen mindössze néhány évről szól a regény. Adele gyermekkorát csak vázlatosan érinti, és inkább az ismertté válásának körülményeire, majd az ezt követő időszakra koncentrál a szerző. Ez pedig mindössze néhány év, és számomra egy életrajzi könyv egy egész életutat mutat be, és nem pedig néhány évet. Talán szőrszálhasogatásnak tűnik ez a megjegyzés, de szerintem minden bizonnyal jogos észrevétel. Ezt leszámítva kellemes olvasmány volt, amelyet bátran ajánlok minden érdeklődőnek, és nem feltétlenül csak azoknak, akik szeretik Adelet. A regény olvasását követően ugyanis minden bizonnyal meg fogják szeretni azok is, akik eddig nem szerették.  

Szólj hozzá

Adele Zene Könyv Marc Shapiro Adele - életrajz