2016. nov 28.

Új kedvencre tettem szert

írta: tees06
Új kedvencre tettem szert

Cím: Az ​emlékek őre

Szerző: Lois Lowry

Fordító: Tóth Tamás Boldizsár

Kiadó: Animus Kiadó

Oldalszám: 238 oldal

Kiadás éve: 2014

Lois Lowry egyik kedvenc szerzőm lett miután elolvastam Az emlékek őre c. regényét. Az írónő elsősorban gyermekkönyveket publikál, bár ez a regénye inkább ifjúsági könyvnek titulálható. A regény eredetileg 1993-ban jelent meg, így nem új könyvről beszélhetünk, de mai napig is aktuális kérdésekkel foglalkozik. Műfajilag disztópia, amellyel a szerző a kötet megjelenésekor elnyerte a Newbery Medal irodalmi díjat.

15giver1-articlelarge.jpg

Jonas 12 éves, és olyan világban él, amely látszólag tökéletes. Itt nincsen igazságtalanság, erőszak, büntetés, sőt valójában mindent megszüntettek, ami alapján különbséget tehetünk emberek között. Tulajdonképpen mindenki életét a bölcsek tanácsa irányítja, hiszen ők azok, akik pályát választanak minden 12 éves gyermek számára. Életre szóló döntést hoznak meg helyettük, de igazából házastársat, sőt későbbiek során gyermeket is választanak nekik. Az ő feladatuk irányítani az életüket, és ezek az emberek elhiszik, hogy milyen csodálatos világban élnek. Elégedettek, és Jonas is elégedett volt, amíg ki nem jelölték egy különleges posztra, aminek köszönhetően egyre több mindent kezd megtudni a látszólag tökéletes és boldog világukról.

Szerettem olvasni ezt a regényt, sőt igazán olvasmányos könyvnek találtam. A szerzőnek a stílusa azonnal megfogott, és megszerettem a történetet is. Korábban már láttam a filmet, így kevés volt az újdonság számomra, de azt kell mondanom, hogy a filmet jelentősen elrontották azzal, hogy megváltoztatták a szereplők korát. A 12 éves kor megfelelő, és nem véletlen, hogy a szerző is ezt választotta. Ekkor kezdődik el igazán a kamaszkor, és ekkor kezdenek el foglalkozni a gyerekek a tervezgetéssel, hogy milyen lesz, amikor felnőnek. A regényben ez megmaradt, de a filmben ilyet egyáltalán nem éreztem. Ott dráma volt, itt inkább jól és alaposan felépített cselekményvezetés.

covers_98.jpg

A szereplők esetén csak nagyon kevés dolgot tudhattunk meg, és annyira nem voltak kidolgozottak a karakterek, de ez is tudatos volt a szerző részéről. Ebben a világban minden egyszínű, és éppen emiatt a karakterek is kissé semmilyenek voltak, akiknek szinte nincsen akaratuk, és olyan dolgokat erőltetnek rájuk, amiket lehet nem is szeretnek. Azonban a bölcsek tanácsa ezt határozta meg nekik, így ezt is teszik. Ebben az ábrázolásban érezni lehet egy kis iróniát is a mai társadalommal kapcsolatban, hiszen sok esetben lehet olyat látni, hogy amit erőteljesen manipulál a média, azt sokan elhiszik, és bátran terjesztik is. Itt valójában egyfajta egysíkúság érződött a szereplőknél, de Jonas és az Örökítő ez alól kivétel. Őket részletesebben megismerhettük, sőt szerintem még a sorozat olvasása során fogok találkozni kivételekkel. Valamiért úgy érzem, hogy a bölcsek tanácsa tudatosan dolgozik ezen az állapoton.

Voltaképpen nem tudnám megfogalmazni, hogy miért is tetszett nekem ez a regény, de jelentős szerepet játszott benne az írónő stílusa és Jonas karaktere. A fiút azonnal megkedveltem, és érdekelt az első oldaltól kezdve, hogy mi fog vele történni, sőt a regény végén nagyon megsajnáltam őt és Gábrielt. Szurkoltam is nekik, hogy érjenek célba, majd kicsit mérgelődtem is, hogy ilyen befejezéssel szolgált a szerző. A szerző stílusával kapcsolatban pedig csak azt szeretném még kiemelni, hogy hangulatot teremtett. Valamiért gyorsan átérezhettük a szereplők helyzetét, és könnyen megérthettük, hogy milyen érzés is egy ilyen világban élni. Számomra épp emiatt ütött nagyot a regény, mert sok érzelmet közvetít.

quote-it-is-very-risky-but-each-time-a-child-opens-a-book-he-pushes-open-the-gate-that-separates-lois-lowry-47-55-67.jpg

Mindezek mellett úgy érzem, hogy épp olyan nagyszerű olvasmány ez a kötet most is, mint amilyen 20 évvel korábban, a megjelenéskor volt. Bátran ajánlom mindenkinek, mert ez a kötet épp annyira való tizenéveseknek, mint felnőtteknek is. Engem emlékeztet a Harry Potter kötetekre is, bár szerkezetileg jóval egyszerűbb történetről beszélhetünk, viszont így is kíváncsi leszek a folytatásra. Jövő évben folytatom, és plusz három regény került fel így a várólistámra. 

Szólj hozzá

Könyv Lois Lowry Az emlékek őre