2017. feb 19.

Rowling - sztori

írta: tees06
Rowling - sztori

Cím: J. K. Rowling

Szerző: Marc Shapiro

Fordító: Békési József

Kiadó: Gold Book

Oldalszám: 224 oldal

Kiadás éve: 2007

Marc Shapiro szabadúszó újságíróként dolgozik immár több mint három évtizede, de már számos híresség életrajzát megírta. J. K. Rowlingról írt könyve már nem mai darab, de még most is rejt izgalmas érdekességeket, hiszen az írónő élete nem éppen átlagosnak mondható. Az életrajzi mű 10 éve született, amely mögött látványosan óriási kutató munka áll.

rowling.jpg

Ahogyan elárultam, ez a kötet nem Harry Potterről és a mágia világáról szól, hanem éppen ellenkezőleg a mindennapokról. Bemutatja azt, hogy milyen ember is a történet megteremtője, és mi mindent élt át a sorozat megírása előtt, majd pedig közben. Számomra kissé hiányérzetet okozott a sorozat utáni élete, de amint láttam 2007-es megjelenésű, amikor is véget ért a sorozat. Így ez a hiányérzetem teljesen alaptalan. Azonban kétségtelen, hogy egy nagyon alapos kutatómunka áll a könyv mögött, és az írója egyaránt szereti Rowling sorozatát.

Ha összességében nézem a regényt, akkor valójában éreztem egyfajta hullámzást. Voltak nagyon alaposan kidolgozott részek, amelyek olvasmányosak voltak, de időnként akadt egy – egy unalmasabb rész is. Nem voltam azzal elégedett, hogy keveset foglalkoztak Rowling gyerekkorával. Alig tudtunk meg valamit arról, hogy honnan is jött. Pontosabban ezt megtudtuk, de nem igazán lett kifejtve. Mindezek mellett az első házasságának a körülményei is nagyon rejtélyesek voltak, pedig az volt az egyik legnagyobb krízis az életében. Tudom, hogy maga a szerző sem szeret erről beszélni, illetve ez egy nem hivatalos életrajz, de néhány részt kissé összecsapottnak éreztem. Mindezek mellett látszik, hogy leginkább újságcikkekből és interjúkból dolgozott a szerző, így néhol nem igazán volt lehetősége megragadni a lényeget. Olyan érzésem volt, mintha több újság által leírtakból olvashattam volna egy összefoglalót. Természetesen nem az egész könyvre igaz ez, de sok esetben így éreztem, és engem különösen zavart az, amikor megemlítette, hogy Rowling erről meg arról beszélt az újságíróknak, majd aztán gyorsan továbblépett. Ilyenkor kaptam egy – egy érdekes információt, amiről még nem hallottam, de aztán gyorsan tovább is ugrottunk a következő részletre.

o-jk-rowling-facebook.jpg

Mindezek mellett a kötetben szerettem, hogy sokkal személyesebben megismerhettük J. K. Rowlingot. Nem hivatalos életrajzról beszélünk, de sok nyilatkozatából érződik az, hogy milyen emberrel állunk szemben. Azt hiszem, hogy ritka manapság az ennyire kedves és önzetlen ember. Sok mindenen ment keresztül, de mindezek az előnyére váltak. Ezt pedig csak kevesen tudják elmondani magukról, hogy a rossz dolgok ellenére is fel tudtak állni, és javítottak a helyzetükön. Mindezek mellett az írónő nem vált elérhetetlen hírességgé, hanem bátran kiáll a nyilvánosság elé, és egy – egy jó cél érdekében még több száz kilométert is képes utazni. Azt is mondhatnák, hogy az óriási siker ellenére hétköznapi ember maradt, még annak ellenére is, hogy nem igazán lehet továbbra is átlagember. Váratlanul jött számára a siker, amit talán nem tudott a legkönnyebben és leggyorsabban feldolgozni, de soha sem felejtette el, hogy a családjának és a gyerekeinek szüksége van rá. Nekem különösen tetszett az, hogy nem a karrier lett a legfontosabb számára, hanem a családja értékesebb volt. Azért tolódott el a sorozat megírása, mert időközben három gyereke is lett, és többé nem volt annyi ideje írni. Biztosan voltak alkalmazottai, de akkor sem felejtette el, hogy mennyire fontos az együtt töltött idő a gyerekeivel.

Továbbá, hogy fokozzam még mindezeket, különösen tetszett az, hogy az írónőnek Harry nem csupán egy karakter volt. Saját gyermekeként említi, és ez a kötetben is többször előfordult. Valójában azt éreztem, hogy néhol kissé felszínes a regény, de összességében alapos munka volt. A célja az volt, hogy megismertesse velünk J. K. Rowling hétköznapi arcát, és ez sikerült. Sokkal személyesebben ismerhettük meg a szerzőt, és ez által csak jobban szeretjük a sorozatát is.

Ui.: J. K. Rowling életével kapcsolatban készült egy nem hivatalos életrajzi film is (A J. K. Rowling-sztori), amelyet néhány évvel ez előtt láttam. Egyik kedvenc filmem lett, mert bár az csak az első könyv megfilmesítéséig tart, és sok benne az olyan részlet, amely nem túl hiteles, de összességében egy nagyon élvezhető film. Közelebb hozza hozzánk a szerzőt, és ez által a sorozatot is. Ez a könyv szintén hasonló érzéseket keltett bennem.

Szólj hozzá

Könyv J. K. Rowling Marc Shapiro