2016. júl 18.

Változások – Féléves értékelés

írta: tees06
Változások – Féléves értékelés

Rendhagyó bejegyzés lesz a mai, mert bár minden hónapban írok havi összegzés, de hosszabb értékelésem csak év végén szokott lenni. Most írok egy féléves értékelést is, mert több változás is történt a blogon. Már egy ideje tervben volt, hogy valamilyen változás lesz a bloggal kapcsolatban. Megfogalmazódott bennem az is, hogy szüneteltetem, vagy pedig végleg abbahagyom, mert az elmúlt fél évben nem túl sok időm volt a blogra. Ez főként a tavaszi és nyár eleji időszakban mutatkozott meg, de ráébredtem, hogy még nem szeretném abbahagyni. Már hozzám nőtt az elmúlt években, de kétségtelenek érzem, hogy valamilyen változás legyen. Hittem, hogy előbb – utóbb erre szükség lesz, és most érkezett el. Ez a bejegyzés most erről fog szólni. Vannak könnyen észrevehető, és kevésbé érzékelhető változások is.

A kezdetekről

2013 nyarán kezdtem el írni a blogot, de akkor még teljesen más témában. Idővel írtam egy – egy könyves bejegyzést is, de mára már odáig jutottam, hogy amiről korábban írtam, az szinte teljesen eltűnt a blogról. Olyan témákkal foglalkoztam, amelyek nagyobb társadalmi kérdéseket érintenek, de mostanra ezeket már inkább a könyvekben fedezem fel. Éppen ezért változtattam meg a blog nevét is, és az akkori Diskurzusból lett A könyvekben elveszel, de magadra is találsz. Most pedig ezt is megváltoztatom, amelyre egyetlen okom az, hogy szeretnék rövidebb, könnyebben megjegyezhető nevet. A Könyvvilág egyszerű cím, amelyet leginkább azért választottam, mert ez egy elég tág témakörre utal. Szeretném ugyanis szélesíteni az érdeklődést, és nem csak az olvasott regényekről írni. Ezt már elkezdtem az elmúlt hetekben, mert olyan listákkal, összeállításokkal próbálom színesíteni a blogot, amelyek több embert is érdekelhetnek. A választott regényeim esetén pedig szintén megfigyelhető az a változás, hogy egyre többet nyúlok kevésbé ismert, főként külföldi szépirodalmi regényekhez. Ez továbbra is tervben van, mert szeretném azokra a kötetekre is felhívni a figyelmet, amelyek manapság egyre kevesebb figyelmet kapnak. Attól, hogy valami 20-30-40 évvel ez előtt íródott, még nem biztos, hogy elavult.
book-wallpapers-hd.jpg

A kinézetről

Talán a leglátványosabb változás a blog külsején érzékelhető. Több sablont is használtam már az elmúlt években, de mostanra már csak egy beváltat használok, amit mindig alakítok valahogyan. Most is ez történt annak ellenére, hogy szerettem az előző sablonomat. Valójában sok területen változott a gondolkodásom, és már az vagyok, aki három évvel ez előtt elkezdte ezt az egész blogot. A változás pedig szükséges, és sokszor azt is elengedjük, amit szeretünk. Most történt néhány változás, annak ellenére, hogy tetszett az előző külső is. A címbeli változás mellett észrevehetitek, hogy megmaradt alcímként a régi név is. Soha nem használtam alcímet, de most azért tartottam meg ezt az egyetlen egy mondatot, mert sok mindent hordoz magában. Elgondolkodtató, amit sokan sokféleképpen értelmezhetünk. Mindezek mellett ez által kifejezem, hogy a múlt mindig is részünk marad, és tehetünk bármit, de azt nem tudjuk megváltoztatni. Fogadjuk el.

A külsőt tekintve tehát megváltoztattam a hátteret, amely nekem jobban tetszik. Valahogyan kifejezőbbnek érzem az előzőtől. Továbbá végre rájöttem arra, hogy hogyan tudom beilleszteni az általam olvasott blogokat is. Ez most már szintén megtekinthető alul, jobb oldalt. Ajánlom minden olvasóm figyelmébe ezeket a blogokat, mert én mindig találok olvasmányokat náluk. Mindezek mellett még tervezek néhány szövegbeli módosítást a leírásokkal, és talán a címekkel kapcsolatban is, valamint kikerül majd a blog email címe is. Ezek már kevésbé lesznek látványosak.

A tartalomról

Kevésbé észrevehető, de annál fontosabb változás lesz a tartalom. Mostantól nem feltétlenül könyvekről szeretnék írni, hanem megpróbálom szélesíteni a palettát különféle hírekkel, összeállításokkal, véleményekkel. Természetesen ezeknek köze lesz a könyvekhez, az általam szeretett szerzőkhöz, és mindezekre utalok az új névvel. Továbbá megmaradnak a filmekről és sorozatokról írt kritikák is. Azonban fontosabb az, hogy mostantól rendszeresebben, gyakrabban szeretnék jelentkezni ezekkel a színesebb tartalmakkal.

fb_img_1450164396297.jpg

Az elmúlt fél évről

Sok dolgom volt az elmúlt fél évben, de próbáltam időt szakítani a blogra. Valójában minden hónapban olvastam 4-5 regényt, csak inkább az volt kérdéses, hogy lesz – e időm róla írni. Ez sokszor már csúszott, és nem mindig jött össze időben. A Hónap könyve bejegyzéseket azonban mindig közzétettem, és szerintem az elmúlt fél évben sikerült jó regényeket összeválogatnom. Most röviden azokat sorolom fel, amelyeket az elmúlt 6 hónapban választottam a Hónap könyvének, és mindegyiket bátran ajánlom. Nekem mindegyik egytől egyig nagy kedvencem lett.

John Boyne: Barnaby Brocket és a szörnyű dolog, ami vele megesett

Barnaby Brocket kalandjait mindvégig élveztem, és szerintem ez a könyv attól jó, hogy kortalan. Nem éreztem úgy, hogy nem nekem íródott volna azért, mert már nem vagyok gyerek. Továbbá elgondolkodtató tanulsága van a regénynek.

Péterfy-Novák Éva: Egyasszony

Egy életrajzi regény, amelynek szerzője bátran ír önmagáról, és saját útjáról. Nem volt könnyű élete, és hozott rossz döntéseket is, de ami igazán becsületre méltó, hogy fel meri vállalni, és megosztja az olvasókkal.

Suzanne Collins: A kiválasztott

Lehet, hogy több embernek nem tetszett az utolsó kötet, de én elégedett voltam. Sok kérdésemre választ kaptam, és ez által egy kerek történetet kaptam. Sajnos a filmmel már nem vagyok ennyire elégedett, de ott is megragadták a lényeget. Mindent összevetve, a trilógia során mindegyik kötet nagy kedvencem lett.

Mark Haddon: The Curious Incident of the Dog in the Night-time

Igazán szép történet, és talán az egyik legolvasmányosabb angol nyelvű könyv, amit valaha olvastam. Tetszett az a világszemlélet, amit a könyv elbeszélője vallott és nagyon hitelesnek éreztem. A regény magyar nyelven is megjelent, amelyet bátran ajánlok.

curious-incident.jpg

Sophie Kinsella: Hová lett Audrey?

Egy igazán jó könyv, amely fiataloknak íródott. Ez tipikusan az a könyv, ami olvasása könnyed, gyors és élvezetes. Sokáig nem is fedezünk fel benne komolyabb mondandót, amíg be nem fejezzünk. Utána csak egy ’aha’ élmény jön.

Ava Dellaira: Kedves halottak!

Stephen Chbosky Egy különc srác feljegyzései c. regény nagy kedvencem, és ez a történet is arra emlékeztetett. Kicsit olyan érzésem volt, mintha azt olvashatnám női szemszögből, de ez nem lenne igaz. Élvezetes regény, amely szintén elgondolkodtatja az olvasót az életről, hogy mennyire múlandó

Jodi Picoult: Tizenkilenc perc

Az elmúlt hát hónapban talán a legtragikusabb olvasmányom a Tizenkilenc perc volt. Az iskolai lövöldözésről sok tanulmány szól, de azok valószínűleg nem jutnak el az átlagolvasóhoz. Jodi Picoult azonban egy ismeretlen megközelítést nyújt, és megmutatja, hogy mi vezethet el egy ilyen tragédiához.

Szólj hozzá

Jodi Picoult Suzanne Collins John Boyne Sophie Kinsella Mark Haddon Ava Dellaira Péterfy - Novák Éva